- amfibolie
- Klam vyplývající z víceznačnosti celé věty (Např.: "To je nepohoda pani blbá" - nespojený přívlastek; "Všechna letadla nepřiletěla" - nepřesné použití záporu).
- anafora
- Prostřednictvím různých prostředků dosahované odkazování z jednoho místa textu k předešlému jinému místu (např. "viděl ji..."). Řešení problematiky anafor vedlo k rozpracování různých koncepcí dynamické sémantiky v 90. letech 20. století.
- apercepce sociální
- Apercepce - vjemy, představy, projekce či obrazy, osvojené předchozí percepcí, znalostmi a citem, aktivně ovlivňující další percepci. Při sociálním jednání, při komunikaci, se uplatňuje v komunikativní situaci apercepce sociální, ovlivňující vnímání situace, zejména vnímání významů sdělení v této situaci, vnímání a předjímání (anticipaci) intencí a úvah partnerů (např. i to, zda klamou - viz klam, princip vstřícnosti), včetně vnímání toho, co "se sluší" či je ještě v dané situaci únosné. Může být jak neuvědomovaná, implicitní, tak uvědomovaná a explikovaná.
- argumentum ad baculum
- vyhrožování, argumentace "holí"
Klamavá kvaziargumentace. "Kdo není s námi, je proti nám!"
- argumentum ad hominem
- osočení, individuální apel,
Klamavá kvaziargumentace zaměřená proti tomu, kdo něco říká, čímž se má prokázat, že tvrzení "takové" osoby nemůže být pravdivé.
- Despicere (opovržlivě) "Taková nula!"
- Caput Canis (psí hlava) "Přílišný intelektuál!"
- Non habet (nic nemá) "Nedostává se mu humoru."
- Negare (upření) Např. o mysliteli se řekne, že je "plácal".
- Imago (larva) "Neodborník!"
- Pugna , protivník se "zaškatulkuje" a pak "potře", např. "Levičák!"
- Impossible (nemožno) "To nemůžeme připustit!"
- Iubilare (vítěz) "Celý svět oceňuje, co jsem udělal, ještě nikdy se nestalo, aby mi nakonec nedali za pravdu."
- argumentum ad misericordiam
-
vydírání působením na city, argumentace k útrpnosti
Klamavá kvaziargumentace. "Jestli mne máš rád, nebudeš se do toho plést!"
- argumentum ad populum
- společenský apel
Klamavá kvaziargumentace. "My jako slušní lidé nemůžeme trpět nějaké otrhance !"(o bezdomovcích).
- argumentum ad verecundiam
-
Klamavá kvaziargumentace spočívající na dovolávání se autority.
- Testimonia (svědectví). Uvádět všechny možné autority, co nejvíce, a zejména ty, kterým protivník nerozumí.
- Quosque (hra na autoritu protivníka) "I malé dítě ví..." "Jak sám dobře víte..."
- archetypy
- V kolektivním nevědomí sdílené způsoby vnímání, spojené s pudy, jež řídí vnímání (srv. hlubinné struktury, univerzální gramatika). Nejsou určeny obsahově, ale formálně, jako a priori daná možnost formy představy (Jung). Uvědoměním a vnímáním se individuálně naplňují obsahem a modifikují. Společným formálně-obsahovým jádrem individuálních realizací (srv. model, realizace) jsou intersubjektivně sdílené typy, archetypální představy (např. typy postav z pohádek a mýtů), mající postavení symbolů. Jsou oporou diskurzivně utvářených pojmů, významů, hodnot, i na nich založených konstruktů, jimiž je dané společenství organizováno.
- arbitrárnost
- Absence podobnosti nebo příčinného vztahu, např. mezi formou lingvistického znaku a toho, co mu odpovídá v realitě (významem znaku, denotátem). Jedna ze základních vlastností jazykového znaku. Např. slovo "pes" se nepodobá skutečnému psovi. Srv. vzhledové charakteristiky, motivovanost.
- asociace
- Souvislost jedné formy s jinou, intersubjektivně i subjektivně. Výskyt jedné formální komponenty umožní vybavení jiné. Saussure měl na mysli především paradigmatické souvislosti, na rozdíl od syntagmatických. Dnes jsou jak paradigmatické, tak i syntagmatické souvislosti chápány obě jako základ asociace.